Egyenleg feltöltés +36 1 999-6100 Skype állapot Skype Letöltés Oldaltérkép
 
 

Sajtószoba


 

 
 
 
 
Név:
E-mail:
 
 
Az Ön neve:
Az Ön E-mail címe:
Ismerősének neve:
Ismerősének E-mail címe:
 
 

 
Mokka-TV2
2006-10-25
Mától az V. kerületben is lehet  mobiltelefonról  fizetni a  parkolási  díjat. A belváros csatlakozásával most ár az egész fővárosban működik a rendszer.

Műsorvezető (Havas Henrik): - Na, azzal foglalkozunk, hogy Budapesten az V. kerület csatlakozott utolsóként a  mobilfizetéses  rendszerhez. Tudják, arról van szó, hogy a  parkológépeken  rajta van a  telefonszám  és akkor  mobilon  lehet rendezni. Vendégünk a stúdióban Lónyay Tamás a Centrum  Parkoló  Kft. kommunikációs igazgatója és Rogán Antal polgármester.
Hát kezdjük azzal, hogy miért utoljára és aztán folytassuk ott Rogán Antal miféle  parkolási  rendszert képzel el? Tehát marad ami van vagy valami új? Most kezdjük az utóbbival. Miért pont az V. kerület az utolsó?

Lónyay Tamás: - Alapvetően erről talán a polgármester úr tudna hitelesebben válaszolni, hogy miért pont az V. kerület. Illetve még annyit helyesbítenék, hogy én most t az eEső  Mobilfizetés  Elszámoló Zrt. igazgatóságának tagja veszek most itt részt, tehát alapvetően ez nem a Centrumos sapkám. Nekünk azt volt a megfontolásunk, hogy kell egy olyan rendszert csinálni, ami rendkívül ügyfélbarát, ami megkönnyíti azokat az alapvetően rendeletből fakadó nehézségeket, amik fennállhatnak egy mindennapi  parkolóval  szemben. Nincs nála apró, időkorlátozás van, messze van az automata, nem működik az automata, bármi ilyen. Mindezeket megoldja a  mobil   parkolás.

Mv.: - Az V. kerület ahogy mondani szokták, a frekventált, a kormányzati negyed. Ez játszott abban közre, hogy utolsó, mert ez bonyolult meg érdekeket sérthet vagy mi más oka volt?


Rogán Antal: - Hát ugye erről igazából az elődömet kéne kérdezni. Én amikor beléptem a polgármesteri irodába, akkor így rámzúdult a szekrény. Tehát komolyan mondom, 2002-es iratokat is örököltem a szekrényből, óriási mennyiségben és ezeknél ha jól látom, akkor többségében nem az volt a probléma, hogy ezeket a kérdéseket, problémákat azokat nem intézték el, hanem egyszerűen nem is akarták ebben a formában elintézni, tehát nem igen vagy nem volt a válasz, hanem az volt a válasz, hogy talán majd egyszer valamilyen formában. Ez ilyen tipikus, régi Pató Páli tempó. Szerintem ugyanez történt a  mobiltelefonos  fizetési rendszerrel is. Semmilyen érv nem szólt amellett, hogy az V. kerület ne elsőként csatlakozzon ehhez. Pontosan azért, mert én azt gondolom, hogy a világ más városaiban, hogy ha ilyet csinálnak, akkor pont a refrekventáltabb rész, a belváros az aki elsőként...


Mv.: - Ezt kérdezem én is. Dehát erre valamiféle logika csak kell, hogy legyen.


Rogán Antal: - Logikai válasz nem volt rá, az az igazság. Én semmi olyan érvet nem találtam, ami ellene szólt volna. Éppen azért az első polgármesteri döntéseim egyike volt, hogy azonnal utasítottam a munkatársaimat, hogy csatlakozzunk ehhez a rendszerhez, mert azt gondolom, hogy egyébként ügyfélbarát, kifejezetten jó a kerületieknek is, jó azoknak akik a kerületbe dolgozni jönnek vagy éppenséggel csak turistaként érkeznek meg és én azt gondolom, hogy a belvárosnak ebből egyébként nem költsége, hanem kifejetten csak bevétele származik, hiszen gyakorlatilag a rendszer kiépítésének minden költsége a céget terheli, nekünk ehhez csupán a közterületeket kell biztosítani. Ezért villámgyorsan csatlakoztunk és örülök neki, hogy gyakorlatilag két hét leforgása alatt ezt sikerült lezongorázni.


Mv.: - Na most van egy  egységes  fővárosi  parkolási  rendszer. Ugye ez mindig probléma, a főváros és a kerület. Kezdjük önöknél. Ez nyilván önöknek célszerű, tehát a  parkolási  társaságoknak, csak nem biztos, hogy arra meg a polgármester úr válaszol, hogy mennyire jó a kerületnek, hiszen itt súlyos pénzekről van szó.


Lónyay Tamás: - Én azt gondolom, hogy a kerületeknek is, most függetlenül attól, hogy az V. kerületről vagy bármelyik másról beszélünk, jó, hiszen ahogy ezt polgármester úr is mondta, mi a rendszer kiépítéséért nem kérünk pénzt. Tehát alapvetően mi a meglévő  parkolási  területekre illetve a saját területeinkre kifejlesztettük ezt a rendszert és utána az összes többi kerületre azért, hogy ez minél ügyfélbarátabb legyen és megvalósuljon az  egységes   parkolási  rendszer, tehát hogy ugyanabba a rendszerbe, egy rendszerbe belép, ezzel a rendszerrel tud bármelyik budai vagy pesti kerkületben, illetve akár Debrecenben, Szegeden, Siófokon, Mosonmagyaróváron, Nagykanizsán, bárhol  parkolni.  Ugyanis már 18 vidéki város is csatlakozott ehhez a rendszerhez.


Mv.: - Értem. V. kerület milyen álláspontot képvisel vagy a polgármester?


Rogán Antal: - Én annak a híve vagyok, hogy egyébként annak aki  parkol,  tehát aki ügyfélként veszi igénybe a  parkolási  rendszert, annak őszintén szólva egyáltalán ne tűnjön fel, hogy ki az üzemeltető a dolognak a hátterében. Mert ha ez ügyfélbarát működéshez az tartozik, hogy valóban minden lehetőséget az V. kerületben éppúgy mint a város más részein, igénybe lehet venni. A kártyás fizetést, az érmével történő fizetést, vagy éppenséggel a  mobiltelefonnal  történő fizetést. Itt nekem igazából semmi vitám nincs a Centrummal, mert a Centrummal nem is vagyunk kapcsolatban. Akikkel van ebben a formában vitám, az kifejezetten a főváros. Én azt a vitát sem úgy szeretném megoldani, hogy a konfliktus útján, hanem a tárgyalás útján, pénteken találkozom először a főpolgármester úrral és én adok hat hónapot arra, hogy közösen beszéljük meg, hogy meg tudjuk-e oldani úgy a  parkolási  rendszernek az üzemeltetését a belvárosban, hogy ez egy kicsit rugalmasabb legyen.


Mv.: - Az érdekek hol ütköznek?


Rogán Antal: - Ott ütköznek például, hogy az V. kerületben azért van egy-két mélygarázs és szeretnénk még néhányat építeni, mert anélkül, hogy mélygarázsok épülnek, lehetetlen megoldani a  parkolási  problémákat a belvárosban. Én délen szeretnék a Bástya utcában, szeretnék még északon is a József Nádor téren most fog egy épülni, a fővárosnak van itt egy merev álláspontja, ami arról szól, hogy ezeken a területeken, ahol mélygarázs létesül, ott ugyanazokkal a  parkolási  díjakkal gondolkodik, ráadásul nem akarja ott korlátozni a  parkolást.  Én meg azt gondolom, hogy ahol létesül mélygarázs, ott a kerületnek az az érdeke, hogy aki beérkezik a városba, az lemenjen a mélygarázsba, a felszíni  parkolást  azt lehetőség szerint ezen a területene leginkább a lakosoknak biztosítsuk, ott ez a  parkolás  meg tudjon maradni ingyen, ami azt jelenti, hogy a mélygarázsok környékén szeretnénk védett övezeteket létrehozni. Enélkül ezeket a mélygarázsokat nem lehet hasznosítani. Ahol van ilyen, ott sikeresebben működik, ahol nincs, ott nem működik sikeresen.


Mv.: - Annyi kérdésem volna. Mondok egy példát. A múltkor egy megbeszélésem volt az Andrássy úton. Le-föl mászkálok ott a Bajza utca környékén és végül egy takarítóhoz odamentem, ne haragudjon uram, itt hol kell bedobni, azt modja, hogy itt nem kell. Mondom, hát de az nem létezik, hogy múltkor a mellékutcában meg kellett. Azt mondja, itt nem, ott igen. Mert ez főváros, az meg a kerület. Szóval egyszerűen én....hát én jogot végeztem, de tök hülye vagyok az egészhez. Egyszerűen fölfogni nem tudom, hogy kinek mi a hatásköre, jogköre, ki szedi a pénzt, hova rakja, ki ad ingyen  parkolási  lehetősége és milyen szempontok szerint. Szóval itt olyan katoikus az egész.


Lónyay Tamás: - Egyfelől bizonyos szintig talán abban a sávban, ahol az ügyfél találkozik ezekkel a problémákkal, egy elég nagy szinten kezelte egyébként ezt a problémát az  egységes   mobildíjfizetési  rendszer, mert ezáltal már hogy ha a legelső automata ameddig ellát, azon látja a számokat, azt elküldi vagy fölhívja  telefonon,  akkor elindul a  parkolása  és megszűnik ez a probléma, ami sokszor volt, hogy a sarkon egy másik terület van, míg a másik sarkán az utcának szintén egy másik üzemeltető. Ez mától nincsen, ilyen értelemben....


Mv.: - Ez nem egy normális, hát én jártam a világ egy csomó városában. Hát ilyen hülye helyzet a világon nincs.


Lónyay Tamás: - Ön világjárt ember és tudja, bocsánat, még egy gondolat, ön tudja azt, hogy mindenhol fizetni kell a  parkolásért,  ez egy alaptörténet....


Mv.: - Persze, hogy tudom, de itt álljunk meg, most Rogán Antaltól hadd kérdezzek valamit. Komolyan mondom, volt olyan, hogy New Yorkban a Broadwayen egy előadásra kellett mennünk, 10 perc alatt odaértünk. Londonban nincs csúcsforgalom, mert nem mennek be az autók, mert adót fizetnek. A párizsiak kint tartják mélygarázsban a kocsijukat és nem ott  parkolnak.  Miért nem lehet azt mondani, hogy most lendületes vagyok, a kiskörúton belül nincs  parkolás.  Csak mélygarázsban és kint pedig helyezzék el az autójukat, akik belvárosiak.


Rogán Antal: - Nagyjából egyetértünk, én ebbe az irányba...


Mv.: - Hát de akkor miért nem állnak neki?


Rogán Antal: - Hát azért nem tudom ezt megtenni, mert a fővárossal közös lovat örököltem. A  parkolási  rendszer tekintetében, a közterület tekintetében 2007 végétől lehet ebből a rendszerből kilépni, azért mondom, hogy előbb tárgyalok a fővárossal aztán eldöntjük, hogy 2007 december 31-étől kilépünk-e vagy sem. A főutakon nyilvánvalóan megmarad a közlekedés és a  parkolási  lehetőség is, tehát azokon, ahol a tömegközlekedési járművek járnak, a kisutcákban én viszont nagyon határozottan szeretnék abba az irányba elmenni, hogy nem rögtön, hanem körülbelül egy olyan hat év leforgása alatt eljussunk odaáig, hogy ott gyakorlatilag lakossági  parkolás  van, viszont ahhoz az V. kerületben elegendő  parkolóház  is kell. Ehhez még hármat kell építeni viszonylat rövid idő leforgása alatt.


Mv.: - Igen, de én meg azt hallottam, aztán ez legyen az utolsó kérdés, hogy nem nagyon használják. Énnekem olyan információim vannak, de ezek ilyen civil, hogy sem a bazilikánál épültet, sem a Szabadság térit valahogy nem tudják jól kezelni.


Rogán Antal: - Folyamatosan nő a kihasználtság is, a Szent István térinek sajnos van egy másik problémája, oda egy olyan mélygarázst építettek, amiben egy liftes rendszer működik, ez az emberek számára elég idegen, hogy elviszi az autójukat és ők nem tudják, hogy ez az autó hova kerül a mélygarázson belül, de az az igazság, hogy ennek is ugyanaz a problémája, amiről beszéltünk. Tehát nézze meg a Szent István tér környékén mindenki először az utcán  parkol  le és nem abban gondolkodik, hogy lemenjen a mélygarázsba. De hogy ha az utcai  parkolást  erőteljesen korlátozza az ember...


Mv.: - És akkor majd megszokja. Jó, hát eddig tartott a beszélgetés, rengeteg tanulsága volt. Nyilván emlékeznek rá, hogy az V. kerületi City TV vezetője itt volt, akinek felmondott Rogán Antal. Most mondom, hogy úgy egyeztünk meg a polgármester úrral, hogy eljuttatjuk hozzá ezt a beszélgetést lemezen, megnézi és az alpolgármester, akit ugyancsak emlegettek, Puskás András úrral reagálnak arra, ami itt elhangzott, merthogy reagálásra van szükség.


Rogán Antal: - Hát ha előtte tudtam volna Henrik, akkor akár rögtön élőben is megtettem volna.


Mv.: - De nem tudtuk, mert én se tudtam, hogy milyen érveket hoz fel és miről beszél a City TV vezetője. Köszönöm, hogy eljöttek és akkor önnel találkozunk nemsokára.


Rogán Antal: - Köszönjük a lehetőséget.


Mv.: - Köszönöm szépen.


Nyomtatás
Nyilvántartási szám:
ISMS/019-18
Nyilvántartási szám:
503/1325-1424
 
 
 
További videók >>